7 Μαρ 2016

Από το ημερολόγιο της Κλειώς - Καταγραφή 9η - Φιλιππίνες


Η Κλειώ και η Ήρα μπορούσαν να πουν πια πως απόκτησαν πείρα στα ταξίδια. Βέβαια πιο έμπειρη στα μεγάλα ταξίδια ήταν η Κλειώ. Αυτό όμως μόνο πλεονεκτήματα προσέφερε στην παρέα των δύο φίλων. 

Σε συνδυασμό με τα όσα είχαν από κοινού, περάσει ένιωθαν πως τελικά ανακάλυπταν έναν κόσμο διαφορετικό από ότι είχαν φανταστεί. 

Δεν είναι άσχημος ποτέ ο κόσμος. Είναι καθρέφτης. Του χαμογελάς και σου χαμογελάει. Ή όχι!

Πάλι στη θάλασσα οι δύο φίλες, πάλι στην ομορφιά που κανείς δε συνηθίζει, όσες φορές κι αν τη βιώσει. 
-Τελικά Ήρα κάθε τι που γνωρίζουμε με κάνει όλο και πιο αισιόδοξη.
-Αισιόδοξη γιατί; (πάντα συγκρατημένη και αυστηρή η Ήρα
-Γιατί ο κόσμος δεν είναι μόνο καταστροφή και πόνος. Έχει και στιγμές που πραγματικά χαίρεται κανείς που τις ζει!
- Σαν ποιες στιγμές δηλαδή;
- Σαν τις στιγμές που ο φόβος του άγνωστου γίνεται χαμόγελο ευτυχίας. 
- Για πες μου μια τέτοια στιγμή!
- Ευχαρίστως, να σου πω περισσότερες...
  • Το ότι σε γνώρισα κάτω από τις συνθήκες που σε γνώρισα, 
  • Το ότι αποφάσισα να ξεκινήσω ένα ταξίδι χωρίς να ξέρω που θα με βγάλει, 
  • Το ότι γνώρισα τη Λένα, τον Ερμή. 
  • Το ότι έχω πολλούς λόγους να ανακαλώ "θύμησες'' και να μοιράζω χαμόγελα και μελωδίες με την κιθάρα μου. 
  • Το ότι εγώ κι εσύ ενώσαμε τις δυνάμεις μας και από την Ιαπωνία βρεθήκαμε στην Κίνα, το ότι τώρα είμαστε στις Φιλιππίνες. 
  • Το ότι μάθαμε για τους ναούς στην Ιαπωνία, για το τάνγκραμ στην Κίνα, για το Tapatan εδώ. ΜΑΘΑΜΕ! Δεν είναι στιγμές αυτές; Δεν είναι λόγοι να χαίρεται κανείς;
  • Δεν είναι λόγοι να νιώσει κανείς αισιόδοξος; Δεν είναι όλος ο κόσμος σκουπίδια και απόβλητα. Υπάρχει η όψη του κόσμου που όλοι θέλουμε, γιατί να μην το πούμε σε όλους;  
 - Εντάξει, εντάξει, ίσως θα πρέπει να γίνω κι εγώ πιο αισιόδοξη. Δεν ξέρω αν είναι έτσι όπως τα λες, αλλά σίγουρα αξίζει την προσπάθεια. Ακόμα κι αν απογοητευτούμε...τουλάχιστον προσπαθήσαμε! Φιλιππίνες λοιπόν. Ας δούμε αν έχουν λόγο να τις θυμόμαστε, αν έχουμε λόγο να αισιοδοξούμε με τις στιγμές που θα ζήσουμε...




Και...

Οι Φιλιππίνες (επίσημα: Δημοκρατία των Φιλιππίνων,  είναι νησιωτική χώρα της

Νοτιοανατολικής Ασίας. Το αρχιπέλαγος των Φιλιππίνων αποτελείται από 7.107 νησιά στον δυτικό Ειρηνικό ωκεανό, συνολικής έκτασης 300.000 τ.χλμ. και πληθυσμό 102.965.300, σύμφωνα με επίσημες εκτιμήσεις του 2015. Πρωτεύουσα είναι η Μανίλα και μεγαλύτερη πόλη το προάστιό της Κεζόν.

Οι Φιλιππινέζοι έχουν πολυεθνική καταγωγή. Η πλειονότητα κατάγεται από τους αυστρανήσιους αυτόχθονες. Υπάρχουν μειονότητες κινεζικής ισπανικής, βρετανικής, αμερικάνικης, ινδικής, κορεάτικης, αραβικής και ινδονησιακής καταγωγής.


Η χώρα ήταν, παλαιότερα, αποικία της Ισπανίας και των ΗΠΑ και έχει στενούς δεσμούς με τη Δύση. Ο Ρωμαιοκαθολικισμός είναι η επίσημη θρησκεία, τα Φιλιππινέζικα (ή Φιλιπίνο, τυποποιημένη διάλεκτος των Ταγκαλόγκ) και τα Αγγλικά είναι οι επίσημες γλώσσες. (wikipedia)


 

 

 





Η επίσκεψη των ταξιδευτών του ονείρου στις Φιλιππίνες,
 μας επιφύλαξε δύο εκπλήξεις.

Η πρώτη έκπληξη...

.... είναι ότι ποτέ δεν είχαμε φανταστεί ότι το παιχνίδι ΧΟ μπορεί να προέρχεται από εκεί. Εμείς στην προσπάθειά μας να δημιουργήσουμε ένα δικό μας Tapatan ,όπως ονομάζεται χαρακτηριστικά εκεί, χρησιμοποιήσαμε κομμάτια τέντας , τις ξυλομπογιές μας για την διακόσμηση και καπάκια για πούλια , 5 όμοια για κάθε παίχτη. Αφού ολοκληρώσαμε τις δημιουργίες μας το «ρίξαμε» στο παιχνίδι.

Το Tapatan είναι ένα αφηρημένο παιχνίδι στρατηγικής για δύο παίχτες από τις Φιλιππίνες . Έχει σχέση με το τικ- τακ- το ή ακόμη το ΧΟ. 


Στο πλαίσιο της πολλαπλής χρήσης των εργαλείων που χρησιμοποιούμε, δοκιμάσαμε διάφορους τρόπους κατασκευής...


1. Geoboard  - Τρίλιζα - Tapatan
Δύο παίκτες, ο ένας παίζει με το ένα χρώμα και ο άλλος με τ' άλλο. Επιλέξτε τα τετράγωνα όπου θέλετε να βάλετε τα χρώματά σας, εναλλάξ. Δεν μπορείτε να παίξετε σε ήδη κατειλημμένα τετράγωνα. Ο πρώτος που θα καταλάβει τρία τετράγωνα σε στήλη, σειρά ή διαγώνιο, κερδίζει. 




2. Μια παραλλαγή της τρίλιζας παίζεται στη Γκάνα με το όνομα Achi.

Χρειάζονται:


  •  Δύο παίκτες
  • 4 "πέτρες" ενός χρώματος για τον ένα παίκτη και 4 για τον άλλο . 
  • Διαμορφώστε το geoboard όπως στην τρίλιζα ή όπως βλέπετε στην εικόνα.

 
Πώς παίζεται;
  • Με τη σειρά και εναλλάξ κάθε παίκτης τοποθετεί όλες τις πέτρες του σε όποιον κενό κύκλο θέλει.
  • Αφού οι πέτρες είναι 8 και οι κύκλοι 9, περισσεύει ένας κύκλος. 
  • Με την προσυμφωνημένη σειρά, κάθε παίκτης μπορεί να μετακινήσει στον κενό κύκλο όποια πέτρα του θέλει, με την προϋπόθεση ότι η πέτρα θα κινηθεί σύμφωνα με τις γραμμές που ορίζει η βάση. 

Ποιος είναι ο στόχος;

  • Νικητής είναι ο παίκτης που θα καταφέρει να σχηματίσει μια συνεχόμενη τριάδα με το χρώμα του. 

Σημείωση: 

  • Επανάληψη της ίδια κίνησης 3 φορές σημαίνει απώλεια της σειράς του παίκτη που το έκανε. 

http://nrich.maths.org/1182

Θεωρήσαμε καλή ιδέα είναι  να εκμεταλλευτούμε την πίσω μεριά του geoboard...
απλά υλικά...


Αυτό είναι αφηρημάδα, τα δυο λευκά κουτιά
ξεχάστηκαν με χαρτοταινία.
Ευτυχώς διορθώνεται.

η πίσω μεριά του geoboard...τρίλιζα, ΧΟ, ό,τι νομίζετε

Επόμενη εκδοχή... Shisima - Κένυα

Η Shisima είναι ένα παιχνίδι στρατηγικής για δύο παίκτες. Η λέξη Shishima σε διάλεκτο της Κένυα σημαίνει "το σώμα του νερού". Τα πιόνια λέγονται imbalavali, που μεταφράζεται "έντομα του νερού". Τα έντομα λοιπόν κινούνται με ταχύτητα στην επιφάνεια του νερού. 

Έτσι και τα βασικό χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί τη Shishima από τις υπόλοιπες εκδόσεις της τρίλιζας είναι η ταχύτητα. Όπως ακριβώς τα έντομα κινούνται στην επιφάνεια των νερών στις λίμνες και στους ποταμούς











ή χρησιμοποιούμε ρετάλια τέντας, χάρακα, μολύβι....

στο σχολείο τώρα, με κομμάτια τέντας, καπάκια και καλή διάθεση...

Η δεύτερη έκπληξη... 

...που μας εντυπωσίασε ακόμη περισσότερο από τις Φιλιππίνες είναι η επίσημη θρησκεία της η οποία είναι ο Ρωμαιοκαθολικισμός. Οι Φιλιππίνες υπήρξαν αποικίες των Ισπανών και καθιέρωσαν τη δική τους θρησκεία στους κατοίκους των περιοχών αυτών. 

Για να σχηματίσουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για τους Καθολικούς Χριστιανούς, δεν ανατρέξαμε απλά και μόνο στο σχετικό κεφάλαιο του μαθήματος των Θρησκευτικών αλλά προχωρήσουμε ένα βήμα ακόμη παραπέρα .

Προσκαλέσαμε έναν Έλληνα καθολικό για να του πάρουμε συνέντευξη ,έτσι ώστε να λυθούν οι απορίες μας και να μας πληροφορήσει για τους καθολικούς στην Ελλάδα. Αφού, ομαδικά πάντα , διατυπώσαμε τις ερωτήσεις μας καταλήξαμε στις παρακάτω:

  1. Ποιες βασικές διαφορές πιστεύετε πως υπάρχουν στον Ρωμαιοκαθολικισμό και στην Ορθοδοξία;
  2. Σε ποιες περιπτώσεις πηγαίνουν οι πιστοί στην εκκλησία; Πότε γίνεται η λειτουργία;
  3. Εκτός από τα Χριστούγεννα και το Πάσχα έχετε κάποιες άλλες σημαντικές γιορτές;
  4. Ποιοι είναι οι πιο γνωστοί σας Άγιοι;
  5. Τι είναι η Όστια; Πώς φτιάχνεται; Πώς μεταλαμβάνεται;
  6. Κάνετε νηστεία και αν κάθε πότε;
  7. Ποιες είναι οι συνήθειες των καθολικών;
  8. Τι φορούν οι καθολικοί ιερείς;
  9. Έχετε εικόνες και αν ναι πού;
  10. Υπάρχουν πολλοί Ρωμαιοκαθολικοί στην Ελλάδα και πού;
  11. Υπάρχουν στην Ελλάδα καθολικοί ναοί;
  12. Γνωρίζουμε ότι ο Άγιος Πέτρος στο Βατικανό είναι η μητρόπολη του Ρωμαιοκαθολικισμού. Το έχετε επισκεφθεί; Αν ναι , τι σας εντυπωσίασε;
  13. Κατά την άποψή σας θεωρείτε ότι οι Ρωμαιοκαθολικοί και οι Ορθόδοξοι χριστιανοί πρέπει να ενωθούν και γιατί;
Βέβαια πριν τις ερωτήσεις, "επισκεφτήκαμε" εικαστικά...και εξηγούμε...

...σε πολλούς ναούς ο επισκέπτης εντυπωσιάζεται από τα πολύχρωμα παράθυρα που αντικρίζει που έιτε αναπαριστούν αγίους ή τον Ιησού, είτε είναι περίτεχνα σχέδια. 

Λέγονται υαλογραφίες αλλά είναι περισσότερο γνωστά ως βιτρώ.

Τα βιτρώ είναι "χρωματισμένο γυαλί που χρησιμοποιείται για να κατασκευάσει κανείς διακοσμημένα παράθυρα ή άλλα αντικείμενα, τα οποία διαπερνά το φως".

Επίσης...


"Μια μορφή ζωγραφικής σε γυαλί που επιτρέπει στο φως να το διαπερνά - αντίθετα με το σχέδιο ή την ζωγραφική σε μια επιφάνεια που αντανακλά το φως - το βιτρώ ξεχωρίζει από σχεδόν όλες τις άλλες μορφές τέχνης σε δύο διαστάσεις". 

Εμείς, μιας και ακολουθούμε την Ήρα και την Κλειώ στο ταξίδι τους που εντυπωσιάστηκαν πάρα πολύ από τα βιτρώ των ναών που επισκέφθηκαν, θέλαμε να φτιάξουμε και ένα δικό μας. Με ποιο τρόπο όμως;

Δεν χρειαστήκαμε και πολλά υλικά!
  • Χαρτί Α4,
  • κόλλα
  • ψαλίδι και (στο πνεύμα της επανακύκλωσης που χαρακτηρίζει τις δράσεις μας), 
  • πλαστικούς φακέλους με κουμπί που δε χρειζόμαστε τόσο, σε διάφορα χρώματα.


Αφού εκτυπώσαμε τα σχέδια που μας άρεσαν, πατήσαμε πιο έντονα τις γραμμές τους έτσι ώστε να έχουν περισσότερο πάχος και αρχίσαμε να κόβουμε τα λευκά κομμάτια.

Τελειώνοντας αυτή τη διαδικασία - η αλήθεια είναι πως χρειάστηκε πολλή υπομονή και χρόνος καθώς και εξαιρετική δεξιότητα στα χέρια (λεπτή κινητική δεξιότητα) για να μη κοπούν οι λεπτές γραμμές στο χαρτί ,έπρεπε να καλύψουμε το κάθε κομμάτι με ένα ανάλογο από τους πλαστικούς φακέλους χρησιμοποιώντας το κενό σαν πατρόν.


Επίσης, θα έπρεπε το κάθε κομμάτι να έχει διαφορετικό χρώμα για να γίνει πιο εντυπωσιακό το αποτέλεσμα καθώς και να είναι ελάχιστα μεγαλύτερο από το λευκό ώστε να κολληθεί στο πίσω μέρος.

Το τελικό απότέλεσμα...




και τα τοποθετήσαμε τζάμια της τάξης μας.

Και κλείνοντας...


Για να ευχαριστήσουμε τον κύριο Μιχάλη για το χρόνο που μας αφιέρωσε του χαρίσαμε δύο « δικά μας » παιχνίδια , ένα τάνγκραμ και ένα ταπατάν, έτσι ώστε να περνά ευχάριστα το χρόνο του με τα παιδιά του και να θυμάται την επίσκεψή του στην τάξη μας.


-Και τώρα Κλειώ; Πού θα πάμε;
-Στο Βιετνάμ! Ο Ερμής το άλμπατρος, μου είπε πως έχουν έναν ιδιαίτερο τρόπο σκέψης εκεί. Πάμε;
-Πάμε! να "γράψουμε" στιγμές!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...